Nový ľudský život nie je len výrazom ľudskej lásky. V jeho samom počiatku pôsobila ešte iná, tajomnejšia a väčšia sila – láska Boha. Veď On sám je láska, ktorá dáva z plnosti svojho života život všetkým tvorom. Rodičia vedia, že narodením dieťaťa sa ich úloha nekončí, práve naopak – ním sa ešte hlbšie začína. Svoje dieťa majú vychovávať tak, aby mohlo žiť šťastne a plodne, aby mohlo splniť svoje životné poslanie, dosiahnuť vlastnú dokonalosť a byť platným členom ľudskej spoločnosti. To si od rodičov vyžaduje skutočne veľkú starostlivosť, dennú obetu a najmä lásku.
Aj Boh si to želá: no On chce ešte viac. Človek má žiť večne a šťastne. Taký bol pôvodný Stvoriteľov plán. Hriech človeka však tento plán narušil tak vážne, že bol potrebný nový Boží zásah, aby sa človek znova mohol dostať k Bohu. Ježiš Kristus nás svojou smrťou a zmŕtvychvstaním vyslobodil z otroctva hriechu a ponúka nám účasť na Božom živote.
Prvým a priamym prostriedkom nášho oslobodenia z následkov hriechu a na dosiahnutie účasti na Božom živote je sviatosť krstu.
Význam krstu
Krst je vo vedomí všetkých kresťanských vyznaní najdôležitejšia a základná udalosť kresťanského života. Táto viera je podložená jednoznačným svedectvom novozákonných spisov a neprerušenou tradíciou. Aj Ježiš bol pokrstený. Na jeho veľkosť a veľkosť jeho krstu poukázal zástupom svätý Ján Krstiteľ: „Po mne prichádza mocnejší, ako som ja. Ja nie som hoden ani zohnúť sa a rozviazať mu remienok na obuvi. Ja som vás krstil vodou, ale on vás bude krstiť Duchom Svätým“ (Mk 1, 7 – 8). A prví kresťania boli skutočne presvedčení, že Ježiš je mocný a jeho krst má veľký význam. Aj dnešná Cirkev chce, aby si veriaci uvedomovali vznešenosť krstu, preto často vyzdvihuje charakteristické známky krstu.
1. Kresťanský krst sa odvoláva na Pánov príkaz: „Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého“ (Mt 28, 19).
2. Krst je predovšetkým sviatosťou viery. Jeho osobnými predpokladmi sú vnútorný obrat a viera v Ježiša a jeho evanjelium. Tí, ktorí sa zúčastňujú na slávení krstu, odpovedajú na Ježišovo posolstvo. Odpovedajú na radostnú Ježišovu zvesť o nebeskom Otcovi, o novom živote, o Božom kráľovstve, o odpustení hriechov, o večnom živote. Na radostné Ježišovo posolstvo odpovedajú pri krste svojím „áno“, svojím „verím“.
3. Krst je bránou do nového života a do Božieho kráľovstva. Je prvou sviatosťou Nového zákona. Kristus ho ustanovil pre všetkých, aby mali večný život, a spolu s evanjeliom ho zveril Cirkvi, keď prikázal apoštolom:
4. Krst je sviatosť, ktorá pokrsteného človeka včleňuje do Kristovej Cirkvi a poznačuje ho nezmazateľným znakom ako príslušníka Božieho ľudu. Táto „krstná pečať uschopňuje a zaväzuje kresťanov, aby slúžili Bohu živou účasťou na posvätnej liturgii Cirkvi a vykonávali svoje krstné kňazstvo svedectvom svätého života a činorodej lásky“ (KKC, 1273). Všetci, ktorí krstom prijímajú spásu, utvárajú jedno spoločenstvo: Boží ľud, Cirkev. Svätý apoštol Pavol to vyjadruje takto: „Všetci sme boli v jednom Duchu pokrstení v jedno telo“ (1 Kor 12, 13). Krst takto utvára sviatostný zväzok jednoty medzi všetkými, ktorí boli pokrstení.
5. Spojenie s Kristom pri včlenení do jeho tajomného tela – Cirkvi je také hlboké, že v prirodzenom živote ho možno porovnať s organickým spojením medzi kmeňom stromu a jeho ratolesťami. Sám Pán Ježiš hovorí: „Ja som vinič, vy ste ratolesti“ (Jn 15, 5). Tí, ktorí sú pokrstení, dostávajú podiel na Ježišovom veľkonočnom tajomstve; na tajomstve jeho smrti a zmŕtvychvstania.
6. Krst je novým stvorením, kúpeľom znovuzrodenia, v ktorom sa človek znova narodí ako syn alebo dcéra nebeského Otca a vstupuje do vznešeného spoločenstva s Otcom i Synom i Duchom Svätým. „Kto je teda v Kristovi, je novým stvorením. Staré sa pominulo a nastalo nové.“ (2 Kor 5, 17)
7. Krst ako kúpeľ znovuzrodenia obmýva človeka od každej škvrny hriechu, tak dedičného ako aj osobného.
Ako fyzické narodenie dáva človeku možnosť žiť prirodzeným životom, tak zasa zrodenie vo svätom krste vovádza človeka do života nadprirodzeného, do života v Bohu. A ako sa dieťa svojou prirodzenosťou podobá svojim rodičom, tak krstom získavame osobitú podobnosť s Bohom, dostávame účasť na Božom živote a právo volať Boha svojím Otcom.
Účasť na Božom živote získaná krstom má hlboké a tajomné dôsledky. V pokrstenom človeku začne prebývať Duch Svätý ako vo svojom chráme. „Neviete, že ste Boží chrám a že vo vás prebýva Boží Duch?“ (1 Kor 3, 16), volá svätý Pavol.
Krst má svoju silu z veľkonočného tajomstva, teda zo smrti a zmŕtvychvstania Pána Ježiša. V prvotnej Cirkvi sa to naznačovalo tak, že ten, kto bol pokrstený, bol ponorený do vody – ako aj Kristus zostúpil do hrobu – a potom obmytý od hriechov vstal zo smrti hriechu do nového života – obraz toho, že Kristus vstal z mŕtvych a začal žiť novým životom. Svätý apoštol Pavol hovorí: „Krstom sme teda s ním boli pochovaní v smrť, aby sme tak, ako bol Kristus vzkriesený z mŕtvych Otcovou slávou, aj my žili novým životom“ (Rim 6, 4).
V krste sa naozaj pripomína a uskutočňuje veľkonočné tajomstvo, pretože krstom prechádzajú ľudia zo smrti hriechu do života milosti. Preto aj jeho vysluhovanie má žiariť veľkonočnou radosťou.
Tento prechod zo smrti hriechu do života milosti má sa javiť v každodennom živote kresťana. Pokrstený má premáhať hriech až do dňa, keď sa napokon aj svojím osláveným telom stane dokonale podobným oslávenému Kristovi.
Krst je prvou sviatosťou, ktorou sa človek zasväcuje Kristovi. Ku krstu sa viažu ďalšie dve sviatosti: sviatosť birmovania, ktorou sa toto zasvätenie upevňuje a sviatosť lásky – Eucharistia, ktorou sa zasvätenie spečaťuje. Tieto tri sviatosti, ktorými sa človek zasväcuje Kristovi, sa volajú základné (iniciačné) sviatosti.
Krst detí
U mnohých ľudí sa môže vynoriť otázka, či sú aj malé deti, ktoré ešte nepoužívajú svoj rozum, schopné prijať milosť krstu.
Cirkev už od počiatku krstila nielen dospelých, ale aj deti. Pánove slová: „Ak sa niekto nenarodí z vody a z Ducha, nemôže vojsť do Božieho kráľovstva“ (Jn 3, 5) totiž vždy chápala tak, že ani deti nemajú byť vylúčené z možnosti prijať krst, pretože ho prijímajú vo viere Cirkvi, ktorú vyznávajú rodičia, krstní rodičia a ostatní prítomní. Táto prax krstu malých detí je skutočne od nepamäti tradíciou Cirkvi. Od druhého storočia sú o nej výslovné svedectvá. Je však celkom možné, že už od začiatku kazateľskej činnosti apoštolov, keď prijali krst celé „domy“ (Sk 16, 15. 33; 18, 8; 1 Kor 1, 16), boli pokrstené aj malé deti. (KKC 1252)
Už svätý Augustín vysvetlil, že hoci novonarodené dieťa samo od seba nie je schopné prejaviť vieru, je platne pokrstené, pretože je schopné prijať dar viery.
Ako rodičia dávajú život dieťaťu a ono o tom nevie, tak aj matka Cirkev dáva v krste dieťaťu nový život, hoci si to dieťa ešte neuvedomuje. A podobne, ako sa rodičia nepýtajú dieťaťa, či chce byť zdravé a šťastné, tak sa ho ani Cirkev nepýta, či chce prijať veľký dar od Boha, ktorý ho urobí šťastným. Krst je najvzácnejší dar, ktorý môže Boh ponúkať ľuďom. Bolo by nesprávne, keby sme ho odkladali až na čas, keď si ho dieťa samo bude žiadať. Mohli by sme použiť toto prirovnanie: Starý otec, celý natešený z narodenia vnuka, uloží mu v sporiteľni na knižku značnú sumu peňazí. A ani mu len nenapadne počkať s tým darom, až kým vnuk dorastie, aby sa potom rozhodol, či ho chce prijať.
Boh chce spasiť všetkých ľudí. Všetkým ponúka účasť na svojom živote. Aj deti sú predmetom Božej lásky. A preto sú schopné prijať dar krstnej milosti. Rodičia spolu s ostatnými odpovedajú na Božiu ponuku spásy. Vyznávajú vieru svoju a vieru Cirkvi, ktorú tu sprítomňujú. A v tejto viere sa udeľuje deťom krst.